Ile kalorii mają wigilijne potrawy?

  1. 21.12.2016
  2. WP Kobieta

Na początek oczywiście zupa, później ryba, najlepiej smażona, do tego ziemniaki i kapusta z grochem i grzybami, do popicia kompot. A wypadałoby jeszcze spróbować chociaż paru pierogów, i śledzika, i kapkę sałatki, nie mówiąc o ciastach. Wigilia to uczta dla podniebienia - i potężna dawka kalorii dla organizmu.

Zasiadając do świątecznego stołu trudno nieraz pohamować apetyt. Nic dziwnego - Wigilia to uczta dla wszystkich zmysłów. Zanim jednak skosztujemy aromatycznych potraw, przyjrzyjmy się ich kaloryczności.

W polskiej tradycji wigilijną wieczerzę otwiera zupa. W zależności od regionu i upodobań smakowych domowników na stole króluje barszcz z uszkami lub grzybowy wywar. Ten pierwszy w porcji 250 ml z dodatkiem makaronu dostarcza ok. 300 kalorii, drugi - mniej więcej połowę tego (to oczywiście zależy od ilości uszek, które dodamy - w 1 sztuce kryje się ok. 20 kcal).

W przypadku ryby wiele zależy od tego, na jaki sposób jej przyrządzenia się zdecydujemy. Jeśli skusimy się na wersję tradycyjną, to znaczy panierowanego i smażonego na oleju karpia, w jednej 100-gramowej porcji dostarczymy organizmowi ok. 180 kalorii. Z kolei jego bardziej "lajtowa" wersja, a więc pieczony w folii lub gotowany na parze, to zastrzyk ok. 130 kalorii. Najbardziej dietetyczny jest natomiast karp w galarecie - mała porcja dostarcza 50-60 kalorii.

Podobnie jest z pierogami: w 3 sztukach (ok. 100-120 gramów) gotowanych a następnie podsmażanych, podawanych z okrasą z cebuli, kryje się 220-240 kalorii. Gdy zrezygnujemy z tego drugiego etapu, oszczędzimy ok. 60 kalorii.

Na stołach w wielu domach karpiowi, oprócz kapusty z grochem i/lub grzybami (80-200 kalorii w trzech łyżkach), towarzyszą również ziemniaki. Te z kolei dostarczają ok. 50-60 kalorii - w jednej średniej wielkości sztuce.

Słodkości to, w zależności od rodzaju, użytych składników, sposobu ich słodzenia, zastrzyk energii w postaci od ok. 150 do nawet 250 kalorii w malutkim kawałku (50 gramów). Pierwsze miejsce w rankingu kaloryczności zajmuje z pewnością kutia - 3 łyżki tradycyjnego przysmaku dostarczają nam ok. 250 kalorii. Tuż za nią plasuje się karpatka (220 kalorii), na podium łapie się również keks z bakaliami (200 kalorii). Nieco bardziej dietetyczne propozycje to: makowiec, piernik i sernik (po ok. 160-170 kcal w 50 gramach).

Produkty