Migdały dla zdrowego serca

  1. 20.12.2016
  2. Redakcja Kobieta WP

Szarlotka z migdałami czy karp w galarecie z migdałami to potrawy, które często goszczą na świątecznym stole. Migdały równie dobrze sprawdzą się w sylwestrowych przekąskach. W całości będą idealnym dodatkiem do prostych ciasteczek, prażone będą pasowały jako przekąska do napojów.

Migdały są źródłem wielu dobroczynnych substancji, w tym witaminy E, zdrowych kwasów tłuszczowych, błonnika oraz flawonoidów o właściwościach przeciwutleniających. Ich spożywanie znacznie zwiększa poziom przeciwutleniaczy we krwi, obniża ciśnienie tętnicze i poprawia krążenie.

W badaniach przeprowadzonych przez uczestniczyli zdrowi mężczyźni w średnim wieku oraz młodzi mężczyźni, u których występowały czynniki ryzyka chorób serca (m.in. otyłość i nadciśnienie). Codziennie przez miesiąc jedli 50 g migdałów. Po porównaniu wyników z grupą kontrolną naukowcy stwierdzili, że spożycie migdałów miało związek z podwyższeniem poziomu alfa-tokoferolu (witaminy E) we krwi, a także obniżeniem ciśnienia tętniczego i poprawą krążenia.

- Nasze badania potwierdzają, że migdały należą do tzw. superżywności. Wcześniejsze badania wskazywały już na to, że sprzyjają one prawidłowemu funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego, jednak nasza analiza udowodniła, że nigdy nie jest za późno, by wprowadzić je na stałe do swojej diety. Nawet garść migdałów spożywana codziennie może pomóc w krótkim czasie - podkreśla autorka badań prof. Helen Griffiths.

Należy jednak pamiętać, że migdały zawierają sporo kalorii. W 100 g znajduje się ok. 600 kcal. Będąc na diecie, warto zatem spożywać je oszczędnie, np. jako dodatek do musli.

Migdały są świetnym dodatkiem do ciast, tortów, deserów, ale równie dobrze sprawdzają się jako składnik sałatek, dodatek do mięs i ryb. Znakomicie komponują się z wyrazistymi przyprawami.

Potrawy z ich udziałem znane są na całym świecie. Niezwykle popularny na południu Hiszpanii jest chłodnik zwany ajoblanko, czyli białe gazpacho z dodatkiem czosnku i migdałów, podawany z białymi winogronami, kawałkami jabłek lub figami. W Maroku popularna jest wołowina z dodatkiem płatków migdałowych, przygotowana w tadżinie. Jest to gliniane naczynie ze stożkowym przykryciem. We Francji najbardziej znany jest krem migdałowy stosowany do ciast i tortów.

W Polsce mamy wiele potraw z udziałem migdałów, jak kotlety z indyka z migdałami, karp z migdałami pieczony na złoto, kalafior z migdałami, zupa migdałowa itp. Świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie migdałów do sałatek. Warto jednak pamiętać, że gotowane, pieczone, prażone tracą dużą część swoich cennych wartości odżywczych.

Produkty