Prawdziwy cynamon kontra sztuczny

  1. 8.12.2016
  2. WP Kobieta

Jego zapach odpręża, miło nastraja. Wspomaga trawienie, rozgrzewa i może obniżać poziom cukru we krwi. Jednak to nie wszystkie właściwości cynamonu. Ujawniono bowiem, że nadmierne jego stosowanie może uszkadzać wątrobę i nerki, co wiąże się z wysoką zawartością toksycznej kumaryny w tej przyprawie. Przy czym trujący jest tani cynamon kasja. Jak go odróżnić od zdrowego cynamonu cejlońskiego?

Wiele rodzajów cynamonu, produktów żywnościowych przyprawianych cynamonem, napojów i suplementów diety dostępnych np. w USA zawiera taką postać tej przyprawy, która charakteryzuje się wysokimi poziomami naturalnej substancji mogącej szkodzić wątrobie u niektórych nadwrażliwych ludzi. Badanie na ten temat ukazało się w "Journal of Agricultural and Food Chemistry". Autorzy prac podkreślają, że takie same rezultaty uzyskano w pracach opublikowanych w Unii Europejskiej.

Ikhlas Khan, kierujący badaniem, wyjaśnia, że cynamon, który pochodzi z kory niektórych drzew, jest jedną z najpopularniejszych przypraw używanych w napojach i żywności. Ponieważ cynamon „prawdziwy”, czyli cejloński, jest naprawdę drogi, w większości produktów sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych (np. chleb, bułki), używa się suszonego cynamonu z kory drzewa kasja (Cynamonowiec wonny, Cinnamomum cassia).
Cynamon cejloński zawiera niewielkie ilości kumaryny, czyli naturalnej substancji powiązanej z uszkodzeniami wątroby u ludzi, którzy są na nią wrażliwi. Niestety, cynamon kasja zawiera o wiele większe ilości kumaryny.
Khan przeanalizował zawartość kumaryny w różnych produktach, w których użyto cynamonu. Odkrył, że kumaryna była obecna czasami w naprawdę dużych ilościach w suplementach diety opartych na cynamonie i w produktach spożywczych doprawianych cynamonem.

Co to jest kumaryna?

Jest to substancja zapachowa, występująca nie tylko w produktach spożywczych, ale i w kosmetycznych. Jej zapach przypomina woń skoszonego siana, połączonego z wanilią. Wykazuje działanie uspokajające, relaksujące na mięśnie gładkie i prążkowane, przeciwobrzękowe i przeciwbólowe. Może pomóc w walce z bezsennością, kolkami, zaparciami i trudnościami w oddawaniu moczu. Wpływa też na drobnoustroje, hamując ich rozwój. Ponadto może zapobiegać nowotworom.

Kumaryna negatywnie wpływa na tych, którzy są podatni na takie działanie. Szkodliwość kumaryny nie została potwierdzona badaniami na ludziach. Testy na szczurach i psach wykazały jej patologiczny wpływ, na ich organizmy, powodując u szczurów krwotoki wewnętrzne, a u psów problemy wątrobowe z żółtaczką i u obu gatunków zwierząt śmierć.

Jak odróżnić cynamony?

Często dochodzi do fałszowania i sprzedawania gorszego cynamonu kasja, zamiast cynamonu z Cejlonu. Jednak występuje kilka cech, mogących zwrócić naszą uwagę, przy zakupie przyprawy.
Cynamon kasja jest skręcony w pojedyncze i gładkie laski, a cynamon cejloński zwija się po obu stronach kory, tworząc „dwururkę”, w przekroju przypominającą cygaro.
Zmielona kora cynamonu kasja ma ciemny kolor, podbarwiony na rdzawo lub czerwono, a cynamon cejloński ma barwę jasną, żółtobrązową.
Cynamon kasja ma nieprzyjemny, piekący i cierpki smak, a cynamon cejloński ma delikatny, słodkawo-korzenny smak, lekko piekący.

Źródło: Wikimedia Commons CC0

Ile cynamonu można zjeść?

Niemieccy naukowcy, którzy zajęli się analizowaniem kumaryny zawartej w cynamonie kasja, zalecają by spożywać tą przyprawę nie częściej niż raz w tygodniu. Przy czym zaznaczają, że dawka ta powinna wynosić, 0,1mg na kilogram masy ciała.
Zaznacza się, że jedna płaska łyżeczka do herbaty to około 3 gramy cynamonu. W Niemczech odradza się również przyjmowanie leków hipoglikemizujących, które zawierają cynamon chiński.

Produkty