Świąteczne napoje

  1. 2.12.2016
  2. Redakcja Kobieta WP

Aromatyczne, z dodatkiem przypraw, pełne owoców i bakalii – takie muszą być świąteczne napoje. Uzupełniają posiłki, wpływają zbawiennie na jelita, pomagają przyśpieszyć metabolizm, a niektóre działają detoksykująco. Szykujcie garnki i szklanki.

Kompot wigilijny z suszu

Składniki:

25 dag suszonych śliwek kalifornijskich (bez pestek),
25 dag fig
30 dag gruszek,
30 dag suszonych jabłek,
3 łyżki cukru,
mała cytryna,
opcjonalnie: pół szklanki czerwonego wytrawnego wina.

Śliwki i figi płuczemy szybko w wodzie, wkładamy do oddzielnych naczyń i zalewamy zimną przegotowaną wodą, tak żeby pokryła owoce. Moczymy przez całą noc. Suszone gruszki i jabłka zalewamy również zimną przegotowaną wodą, ale możemy moczyć krócej. Oddzielnie namoczone owoce gotujemy. Do namoczonych śliwek dodajemy łyżkę cukru i tylko zagotowujemy. Do fig dodajemy łyżkę cukru, sok z cytryny, skórkę z cytryny i gotujemy 5 minut. Do namoczonych suszonych jabłek i gruszek dodajemy łyżkę cukru i gotujemy około 15 minut. Oddzielnie ugotowane składniki kompotu łączymy (usuwamy skórkę cytryny) i odstawiamy do schłodzenia. Możemy dodać czerwone wytrawne wino. Podajemy w temperaturze pokojowej.

Grzaniec z suszonych śliwek

100 gramów suszonych śliwek kroimy na pół i wrzucamy do litra wody. Dodajemy kilka goździków, kawałek cynamonu, kilka ziaren pieprzu i gotujemy, aż się śliwki rozpadną. Przecedzamy przez sitko, dolewamy kilka łyżek soku malinowego i miodu do smaku. Podajemy gorące. To ciekawa alternatywa dla klasycznego kompotu z suszonych owoców, który tradycyjnie przygotowujemy na Boże Narodzenie.

Bezalkoholowy grzaniec z soku jabłkowego

Litr soku z jabłek (najlepiej przygotowanego samodzielnie w sokowirówce) gotujemy na małym ogniu z pokrojoną w plastry pomarańczą, pięcioma goździkami, dwoma laskami cynamonu i małym kawałkiem imbiru. Nie dopuszczamy do wrzenia. Po pół godzinie gotowania dodajemy cukru i soku z cytryny do smaku. Przecedzamy napój do kubka i dekorujemy plasterkiem jabłka.

Piwo bezalkoholowe z miodem

Choć piwo bezalkoholowe ma mniej fanów niż tradycyjne, warto wykorzystać ten napój do przygotowania grzańca bez procentów. Do litra piwa bezalkoholowego dodajemy trzy łyżki miodu, dwie łyżeczki cynamonu, kilka goździków, pół łyżeczki gałki muszkatołowej, kawałek imbiru i skórkę cytrynową. Całość gotujemy, nie pozwalając na wrzenie, przez pół godziny. Przecedzamy przez sitko i gotowe.

Napój z octu jabłkowego – na przejedzenie

Ocet jabłkowy obniża poziom cukru we krwi i ma wiele korzyści, jeśli chodzi o spadek wagi. Dietetycy zalecają jego stosowanie u osób odchudzających się. Ocet wytwarzany ze sfermentowanych jabłek zwiększa uczucie sytości, hamuje apetyt. W dodatku jedna jego łyżka ma tylko 3 kalorie! Gdy wypijemy szklankę napoju na jego bazie pół godziny przed dużym obiadem, zjemy mniej i ograniczymy zachcianki na słodkie przekąski. Do szklanki przegotowanej wody dodajemy łyżkę octu i odrobinę miodu. Taka mikstura ułatwia trawienie i podkręca metabolizm.

Napar z imbiru – przyśpiesza metabolizm

Kłącze imbiru ma właściwości rozgrzewające i odchudzające, więc warto sięgać po nie szczególnie w czasie świąt. Imbir obieramy ze skórki i ścieramy 4 cm korzenia na tarce. Do dzbanka wlewamy trzy szklanki gorącej wody. Dodajemy sok wyciśnięty z jednej cytryny i szklankę soku jabłkowego. Dodajemy pół łyżeczki chili. Pijemy raz dziennie.

Produkty