Owoce suszone - czy warto je jeść?

  1. 9.12.2016
  2. Redakcja Kobieta WP

Czy warto jeść suszone owoce, mimo że zawierają duże ilości cukru, a zawartość witamin w nich pozostałych jest znacznie mniejsza niż w przypadku owoców świeżych? Przyjrzyjmy się ich składowi, a odpowiedź nasunie się sama.

Kubek suszonych owoców to zwykle ponad 300 kalorii i około 65 gramów cukru. Przeciętnie świeży owoc to 60-80 kalorii i około 15 gramów cukru. Suszone owoce mają jednak więcej błonnika, są też bogatsze w potas, miedź, żelazo i mangan. Suszone owoce, tak jak świeże, zawierają nieco witaminy A i C, jednak inne witaminy, jak np. witamina B1 w procesie suszenia i konserwowania najczęściej znikają. Są jednak bogatym źródłem przeciwutleniaczy - tu przodują zwłaszcza suszone śliwki.

Jeśli więc decydujemy się na jedzenie suszonych owoców, powinniśmy przestrzegać kilku zasad. Nie jeść ich w dużych ilościach, traktować je raczej jako dodatek do potraw i przekąsek niż przekąskę podstawową. Doskonale komponują się z owsianką, musli, jogurtem naturalnym, sałatkami.

Osoby na diecie powinny starać się ograniczyć ilość suszonych owoców, które jedzą, ponieważ jak już wspomniano, są one dosyć kaloryczne. Najlepiej kupować suszone owoce bez dodatkowej ilości cukru oraz bez konserwantów - krócej poleżą w szafce, ale będą o wiele zdrowsze. Unikajmy więc produktów, które w składzie mają E220 lub napis: „zawiera siarczany”, „konserwowany siarką”. Warto unikać tego syntetycznego środka konserwującego, ponieważ wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie i powoduje utratę witaminy B12 zawartej w produktach spożywczych. Przyjrzyjmy się właściwościom odżywczym poszczególnych gatunków owoców suszonych.

Śliwki

Zawierają dużo błonnika (siedmiokrotnie więcej niż świeże owoce), są też bogatym źródłem witaminy A (5 razy więcej niż w świeżych), beta-karotenu, wit. C i E. Są wyjątkowo bogate w żelazo i fosfor, a także potas i wapń. Sorbitol, będący składnikiem tych suszonych owoców pobudza produkcję żółci i prze to doskonale wpływa na trawienie. Suszone śliwki to również silny przeciwutleniacz. Są naturalnym lekiem dla osób mających problemy z zaparciami. Kaloryczność: 360 kcal w 100 g.

Jabłka

Regulują procesy trawienia, działają jak miotła usuwająca niestrawione resztki pokarmu. Neutralizują substancje toksyczne oraz obniżają poziom cholesterolu. Są bogatym źródłem witamin z grupy B (dobrze wpływają na skórę, paznokcie oraz włosy), potasu, boru oraz polifenoli, które neutralizują wolne rodniki, a więc zapobiegają chorobom nowotworowym. Suszone jabłka zapobiegają niestrawności i łagodzą podrażnienia żołądka i jelit. Zawarta w nich kwercetyna - silny przeciwutleniacz - poprawiają krążenie krwi i wzmacnia serce. Wspomagają również układ odpornościowy.

Morele

Zwierają dużo błonnika, żelaza, boru i potasu, są bogatym źródłem witaminy A (cztery morele zaspakajają całkowicie dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę) i witaminy C, a także witaminy A. Zawierają likopen, silny przeciwutleniacz, który spowalnia proces starzenia. Doskonale wpływają na cerę, są bowiem bogate w beta-karoten i wspomagają wzrok. Polecane także osobom z nadciśnieniem, chorobą wieńcową, anemią i zaparciami.

Figi

Zawierają najwięcej błonnika spośród wszystkich suszonych owoców, dzięki czemu bardzo skutecznie zapobiegają zaparciom. Są również jednym z najbogatszych roślinnych źródeł wapnia, dlatego polecane są m.in. wegetarianom i weganom - w 100 g tych owoców znajdziemy tyle tego pierwiastka, ile w szklance mleka. Wspomagają serce i układ krwionośny. Mają dużo potasu oraz witamin z grupy B.

Daktyle

Zawierają naturalne salicylany, związki o działaniu podobnym do aspiryny, dzięki czemu zapobiegają zakrzepom i zawałom serca. Aby zaspokoić zapotrzebowanie na żelazo, wystarczy dziennej zjadać 10-15 suszonych daktyli, co decyduje, że są jednym z najlepszych źródeł tego pierwiastka. Są bogate w jak magnez i potas oraz witaminy A, B1, B2 i P.

Rodzynki

Suszone winogrona zachowują swój najcenniejszy składnik o działaniu przeciwnowotworowym – resweratrol. Ponadto zawierają błonnik, żelazo, potas, magnez, cynk oraz związki mineralne, a także witaminy z grupy B, witaminę C oraz E. Wspierają pracę serca i wygląd skóry oraz podnoszą odporność organizmu.

Ananasy

Zawierają niewiele cukrów i tłuszczy, co czyni je wyjątkiem wśród suszonych owoców. Są bogate w witaminę C i błonnik, c o sprawia, ze polecane są osobom na diecie, osobom z zaburzeniami przemiany materii oraz ludziom z zaburzeniami odporności. Mają pozytywne działanie na układ moczowy, szczególnie polecane jest ich spożywanie przy infekcjach pęcherza moczowego. Owoce te są też stosowane m.in. w leczeniu infekcji układu oddechowego czy pomocniczo w gojeniu się ran i złamań, a nawet w celu usunięcia pasożytów przewodu pokarmowego. Ananasy są źródłem manganu, żelaza i miedzi - pierwiastków, które odpowiadają za kondycję kości. Mangan ułatwia przyswajanie wapnia przez organizm oraz jego wchłanianie się w tkankę kostną. Z kolei żelazo zapobiega łamliwości kości, a miedź odgrywa ważną rolę w tworzeniu kolagenu - białka wchodzącego w ich skład. Dlatego ananas, chroniąc kości, pomaga również zapobiegać osteoporozie.

Udostępnij Tweetnij Wykop